Bookmark this on Hatena Bookmark
Hatena Bookmark - Olgas 30-dagarsutmaning, dag 1: Varför?
Share on Facebook
Post to Google Buzz
Bookmark this on Yahoo Bookmark
Bookmark this on Livedoor Clip
Share on FriendFeed
[`tweetmeme` not found]
[`grow` not found]

Nystart… Gillar inte det ordet egentligen men just nu känns det väldigt passande. Jag har precis opererat andra knät pga menisken igen och jag har insett att jag måste göra en förändring för att orka med vardagen och få pigga knän och fötter utan problem. Så jag har antagit Olgas 30-dagars-utmaning. Vill ni veta vad det handlar om så klicka på bilden nedan så kommer ni till hennes inlägg.

image

Dagens läxa är att svara på följande frågor så ärligt som möjligt:

JAG IDAG: hur ser mitt liv ut idag?

• Hur upplever du kosten: jobbigt att ta itu med? Tråkigt att laga mat? Äter du ensidigt? Äter du för lite? Hur ser helgerna ut? Vilken sorts mat gillar du?

Ja det är jobbigt att ta itu med kosten. Det är inte tråkigt att laga mat men jag vet aldrig vad ska laga så det blir samma lika hela tiden vilket är tråkigt. Ibland försöker jag hitta nya recept men jag har inget bra ställe att förvara dom på så dom glöms lätt bort. Ja jag äter ensidigt. Nej jag äter snarare för mycket, på tok för mycket. Det är lättare att sköta maten i vardagen än på helgen.

Jag gillar grillad mat, varm mat, lax, kyckling, fet mat, thai och grekisk mat.

• Hur upplever du träningen: är det ett nödvändigt ont? Går du all in från dag ett och ger upp efter 2 veckor? Hur mycket styrketränar du? Har du koll på vad du gör?

Jag tycker att det är kul att träna när jag väl kommer iväg men är en periodare. Nu har jag haft problem med knäna i 1.5 år vilket inte underlättar motivationen. Det är svårt att träna när det gör ont. Ja jag har koll på vad jag gör men har svårt att lägga upp ett schema.

Hur ser ditt liv ut i övrigt: hur mycket sover du? Hur mycket stressar du? Vad orsakar stressen? Hur ser dina kvällar ut? (Ligger du utslagen av trötthet i soffan?)

Sover ordentligt… Nja inte mycket men somnar antingen med barnen vid 19-20-tiden eller så hår jag och lägger mig vid 22-tiden. Innan semestern ringde klockan 5.00 men nu har vi ändrat om lite med hämtning och lämning så nu ringer den 6.10. Känns lite mer humant. På jobbet har jag väldigt mycket stress då jag är projektledare inom prefabbygg vilket är en väldigt stressig miljö. Men jag har lovat mig själv att bli bättre på att säga ifrån och inte sa problem som K te är mina. I min privata vardag är det hömtning och lämning av barnen på dagis, hinna med hemma och laga mat, få tid med sambon samt att få tid till mig själv som stressar mig. Vi har valt att vara mycket hemma och prioritera bort mycket socialt, vilket underlättare men tiden saknas ändå. Fram till nu så har jag oftast somnat med barnen de kvällar som jag lägger dom och de kvällar jag är vaken tillbringare jag utslagen på soffan eller tränar. Mer det första än det andra.

• Vad har du för självbild: är du nöjd med det du ser i spegeln eller undviker du att titta på dig själv överhuvudtaget? Gömmer du dig i stora kläder eller skiter totalt i vad du har på dig? Är du rädd att gå till gymmet för att alla kommer titta på dig och därför upprepar du gärna för dig själv ”jag gillar inte gym”?

Ja jag är överviktigt, ja jag är stor men jag tycker inte att det är så farligt när jag ser mig själv i spegeln. Däremot så hatar jag min vikt. Det jag inte är nöjd med är att jag inte kan köpa de kläder jag vill ha för de passar inte eller sitter helt fel. Jag är heller inte nöjd med mina stora lår och billiga mage så jäser över. Nej jag gömmer mig inte i för stora kläder utan försöker klä mig någorlunda som jag vill. Nej jag är inte rädd för att gå till gymmet, jag trivs där. Och vill andra glo på mig så varsågod… Det skiter jag fullständigt i.

• Varför är du missnöjd med dagens läge? Vad fungerar inte, tycker du? Varför vill du förändra din situation?

Jag saknar energi, har skador som hindrar mig i vardagen och jag kan inte köpa de kläder jag vill. Kosten fungerar inte alls. Jag vill få till en bättre hälsosammare kost och förhållande till mat samt en regelbundenhet i träningen.