Olgas 30-dagarsutmaning, dag 3: Ett nytt sätt att tänka.

image

Dagens viktigaste läxa är att tro på mig själv, tro på att jag faktiskt kan klara av att gå ner i vikt, att jag är stark och kan stå emot frestelser.

Ett citat tagit ifrån Olgas inlägg:

“Det kom som en uppenbarelse för mig för ett tag sedan: det jag gör är viktigare än det jag känner. Bara genom att göra det rätta för mig kan jag eliminera de negativa känslorna jag utsätter mig själv för. Hänger ni med? Jag kan bara göra det bästa jag kan och det ÄR det bästa jag kan göra eftersom jag kan styra saker och ting bara till en viss grad. Så varför ska man freaka ut över det man inte kan styra?”

Alltså mer BARA GÖR och MINDRE KÄNNA EFTER.

Olgas 30-dagarsutmaning, dag 2: Medvetenhet

Medvetenhet, ja jag är medveten att jag äter för mycket och tränar för lite, likt förbannat gör jag inget åt saken. Som nu, jag opererade knät i fredags och har ätit skit sen dess. Mycket smörgåsar med ost och marmelad plus nån chokladkaka har slunkit ner. Varför? Det är ju helt idiotiskt. Precis som om att här varsågod kroppen, ät skräpmat så kommer du snart må bättre och inte ha ont. Vem lurar jag egentligen? Det är ju klart att kroppen inte mår bättre av den maten. Och bra alternativ finns hemma så det är bara idiotiska ursäkter. Att det inte har blivit nån träning sen i fredags har jag full förståelse för och behöver inte ha några dumma bortförklaringar. Jag har för ont fortfarande. Idag är första dan helt utan kryckor men jag är inte smärtfri än. Imorgon väntar en tid hos sjukgymnasten, lunch med goa vänner och sen en massakering av knuten i vaden.

image

DAGENS LÄXA: Fyll i det som saknas:

O• Om jag inte hade något ansvar, så skulle jag ha spenderat dagen så här:

Jag skulle vilja vakna utsövd vid åtta, klä på mig träningskläder och gå ut på en timmes promenad. Komma hem och njuta av en god frukost bestående av vaniljkvarg, hallon/blåbär och ev ett ägg eller två. Duscha eller ta ett långt bad beroende på lusten och mina grabbar. Sen skulle jag vilja hitta på nå kul med grabbarna ute så länge vädret tillåter (är inget stort fan av vintern) medan lunchen puttrar i grytan hemma. Äta lunch för att sen bara vara hemma. Laga god kvällsmat, natta grabbarna och dra iväg till gymmet en timme. Sen vill jag landa i soffan med älsklingen framför en bra serie/fotbollsmatch eller vad vi nu vill göra.

• Jag känner mig mest nöjd med mig själv när jag gör det här:

Tränar, busar med grabbarna (grabbarna inkluderar även min sambo och inte vara våra två busfrön) aktivt gör nånting, träffa kompisar antingen över en bit mat eller ett träningspass.

• När jag tappar kontrollen över maten, den största anledningen till det är:

Trötthet, stress, olust, tjafs med nån i min närhet, uttråkad.

• När jag känner mig obekväm i mitt eget skinn, så känner jag mig:

Fet, tjock, stor…

• Jag känner mig som snyggast när jag gör:

Fixat håret eller bara tagit hand om mig själv lite extra. Valt snygga kläder. Tränar och magen inte väller över byxlinningen.

• Jag vet att jag har massvis med positiva egenskaper, och de är:

Oftast glad, bra på mitt jobb som prefabprojektledare, strukturerad när jag vill/har ork, … Det var inte en lätt uppgift, vad fan är jag bra på….

Nånting jag inte är bra på är att ta hand om mig själv. Det måste jag bli bättre på. Att prioritera mig själv för att bli en gladare och positivare jag för mig själv och min familjs skull.

Olgas 30-dagarsutmaning, dag 1: Varför?

Nystart… Gillar inte det ordet egentligen men just nu känns det väldigt passande. Jag har precis opererat andra knät pga menisken igen och jag har insett att jag måste göra en förändring för att orka med vardagen och få pigga knän och fötter utan problem. Så jag har antagit Olgas 30-dagars-utmaning. Vill ni veta vad det handlar om så klicka på bilden nedan så kommer ni till hennes inlägg.

image

Dagens läxa är att svara på följande frågor så ärligt som möjligt:

JAG IDAG: hur ser mitt liv ut idag?

• Hur upplever du kosten: jobbigt att ta itu med? Tråkigt att laga mat? Äter du ensidigt? Äter du för lite? Hur ser helgerna ut? Vilken sorts mat gillar du?

Ja det är jobbigt att ta itu med kosten. Det är inte tråkigt att laga mat men jag vet aldrig vad ska laga så det blir samma lika hela tiden vilket är tråkigt. Ibland försöker jag hitta nya recept men jag har inget bra ställe att förvara dom på så dom glöms lätt bort. Ja jag äter ensidigt. Nej jag äter snarare för mycket, på tok för mycket. Det är lättare att sköta maten i vardagen än på helgen.

Jag gillar grillad mat, varm mat, lax, kyckling, fet mat, thai och grekisk mat.

• Hur upplever du träningen: är det ett nödvändigt ont? Går du all in från dag ett och ger upp efter 2 veckor? Hur mycket styrketränar du? Har du koll på vad du gör?

Jag tycker att det är kul att träna när jag väl kommer iväg men är en periodare. Nu har jag haft problem med knäna i 1.5 år vilket inte underlättar motivationen. Det är svårt att träna när det gör ont. Ja jag har koll på vad jag gör men har svårt att lägga upp ett schema.

Hur ser ditt liv ut i övrigt: hur mycket sover du? Hur mycket stressar du? Vad orsakar stressen? Hur ser dina kvällar ut? (Ligger du utslagen av trötthet i soffan?)

Sover ordentligt… Nja inte mycket men somnar antingen med barnen vid 19-20-tiden eller så hår jag och lägger mig vid 22-tiden. Innan semestern ringde klockan 5.00 men nu har vi ändrat om lite med hämtning och lämning så nu ringer den 6.10. Känns lite mer humant. På jobbet har jag väldigt mycket stress då jag är projektledare inom prefabbygg vilket är en väldigt stressig miljö. Men jag har lovat mig själv att bli bättre på att säga ifrån och inte sa problem som K te är mina. I min privata vardag är det hömtning och lämning av barnen på dagis, hinna med hemma och laga mat, få tid med sambon samt att få tid till mig själv som stressar mig. Vi har valt att vara mycket hemma och prioritera bort mycket socialt, vilket underlättare men tiden saknas ändå. Fram till nu så har jag oftast somnat med barnen de kvällar som jag lägger dom och de kvällar jag är vaken tillbringare jag utslagen på soffan eller tränar. Mer det första än det andra.

• Vad har du för självbild: är du nöjd med det du ser i spegeln eller undviker du att titta på dig själv överhuvudtaget? Gömmer du dig i stora kläder eller skiter totalt i vad du har på dig? Är du rädd att gå till gymmet för att alla kommer titta på dig och därför upprepar du gärna för dig själv ”jag gillar inte gym”?

Ja jag är överviktigt, ja jag är stor men jag tycker inte att det är så farligt när jag ser mig själv i spegeln. Däremot så hatar jag min vikt. Det jag inte är nöjd med är att jag inte kan köpa de kläder jag vill ha för de passar inte eller sitter helt fel. Jag är heller inte nöjd med mina stora lår och billiga mage så jäser över. Nej jag gömmer mig inte i för stora kläder utan försöker klä mig någorlunda som jag vill. Nej jag är inte rädd för att gå till gymmet, jag trivs där. Och vill andra glo på mig så varsågod… Det skiter jag fullständigt i.

• Varför är du missnöjd med dagens läge? Vad fungerar inte, tycker du? Varför vill du förändra din situation?

Jag saknar energi, har skador som hindrar mig i vardagen och jag kan inte köpa de kläder jag vill. Kosten fungerar inte alls. Jag vill få till en bättre hälsosammare kost och förhållande till mat samt en regelbundenhet i träningen.

FÖRVARING DIES

Äntligen har jag fått tid att organisera mina dies och skapa en förvaringspärm med hjälp av en A5-pärm, pappkort och övningskörningsskylt från Biltema. Jag är toknöjd med resultatet. Lite tung pärm men riktig bra ordning och snygg dessutom. Och lätt att fylla på vid nya inköp. 

   
 
Magnetremsan döljs bakom ett snyggt papper. 

Nu ska jag försöka mig på nå liknande för mina stämplar. Återkommer med resultatet när jag är nöjd. 

MORGONTRÄNING MED OLGA OCH BLOGILATES

Det är så skönt att vakna pigg innan barnen vaknar och få en stund för sig själv. Nu hann Wiggo vakna innan jag började med min morgonträning men det gjorde inte så mycket. Han flina och undra nog vad jag höll på med.

Först ut var 4 av olgas uppvärmningsövingar. 2 st kunde jag inte göra sen blev det Steg 1 del 1 ur mammafitness förutom benlyft och planka som inte gick att göra men 

  • Höftlyft 3*15
  • Doppa hälen 2*8/sida
  • Död insekt 2*8/sida

… gick jättebra att utföra. Jag körde alla tre i rad, vilade en kort stund och sen på nästa set.

Efter det sökte jag på Blogilates på Youtube och valde ut två pass, en för armarna och en för rumpan. Man kör 6 min i sträck och det är helt galet vad det bränner. Jag klarade inte en enda övning utan att ta micropauser. 

Sexy arms  http://youtu.be/F1CohjEGbPc

Bikini Butt http://youtu.be/5ayzinkqSF0

Hon har sjukt bra många pass på kort tid vilket är perfekt. Vågen visade all-time-high igår och jag vägrar. Så nu ska sommaren ägnas åt mer träning och bli av med sötsuget. 

Totalt blev det 15+6+6=27 min träning så här på morgonen.  

FÅGELKVITTER

image

Skulle bara åka förbi båtplatsen och titta till båten och råkade bara passa på att njuta en stund på bryggan av att det äntligen är på väg på sommar och värme. Vacker solnedgång, fågelkvitter, brygga, vatten och harmoni. Vad mer kan begära. Jag njuter för fullt. Det är här jag hör hemma…

Tänk att få lägga sig på sin egen brygga efter barnen har somnat och bara njuta av livet. Vad mer kan man begära.

image

Okej lottovinsten, var är du?

SKÖN MORGONPROMENAD

Gomorron… ja jag vet att jag är lite galen och egentligen var jag trött men efter att klockan ringde 4.30 så kunde jag inte somna om. Det kändes väldigt onödigt att ha ställt klockan så tidigt och inte komma ut på en morgonpromenad som jag hade bestämt mig för igår kväll. Så 4.38 var jag påklädd och ute igenom dörren. Det blev en 25 min lång promenad med ett medeltempo på 9.14 och 2.67 km. Nice, nu kör vi.

image

Titta lamporna har inte ens slocknat!